Tuesday 2 July 2013

Muffin coklat Strawberry

Hari  ni terfikir nak buat muffin coklat . Ye le Dira nak bertunang 25 mei ni . So nak bagi Muffin or cupcakes untuk guest yang datang. Nak buat simple-simple aje. Semua nak buat sendiri. Kalau nak order pun bole tapi saja nak buat sendiri.

Hari ini google and jumpa le resepi ini kat blog yatiememories.blogspot.com (sinar Kehidupan ku). Thank you yatie dan halalkan resepi ia... Saya dah tukar resepi sikit-sikit...
.



Bahan2 nya:

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan serbuk koko
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 2 sudu kecil soda bikarbonate
  • 3 sudu teh nescafe- ( saya letak 1 sudu teh saja)
  • sedikit garam
B
  • 2 cawan gula kastor (saya guna gula pasir biasa)
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan susu cair (atau susu segar) -(saya guna susu strawberry)
  • 3 biji telur
  • 1-2 sb oren sunquick * izah tambah
C
  • 3/4 cawan air panas

Cara-cara
  1. Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi.
  2. Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar.
  3. Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata.
  4. Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan tadi dan gaul rata.
  5. Ceduk ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 175 C selama 20 minit atau sehingga masak bergantung pada oven masing2 ya.
**Saya  buat 3 cara, ada yg isi dlm 1/2 cup muffin,ada yg 2/3 cup muffin dan ada yg 3/4 cup muffin. Bila dah masak cantik yg di isi 2/3 cup. Selamat Mencuba.



No comments:

Post a Comment